torstai 18. huhtikuuta 2013

Mystinen lämpöily

Nyt kun Ruusa oli lauantain sadepäivänä hiukan lämpöillyt, se on ulkoillut fullneck-kesäsadeloimi niskassaan ja siellä alla vielä villaloimi. Molemmat toki jo vähän kinnaavat sieltä sun täältä, mutta ainakin yritämme pitää ponilapsen kuivana ja lämpimänä.

Tallinpitäjä on tunnollisesti mittaillut Ruusan lämpöä aamuin illoin. Pari päivää sitten sain viestin, että lämpö on muuten ollut normaali, mutta sadepäivän iltana jälleen siellä 38,5 asteessa.

Näillä maallikkoaivoilla ei mitenkään voi käsittää, mikä tauti voi aiheuttaa lämpöilyä vain sadepäivinä. Etenkin, kun ponilla ei voi olla kylmä. Niin sokerista tehty lapsonen kuin minulla onkin, en voi millään uskoa turkillisen eläimen palelevan plussakelissä villa- ja sadetakki yllään. Pikemminkin ollaan reilusti siellä yliloimituksen puolella. Ja jos taas se lämpöilisi, koska sillä on liian kuuma, luulisi että lämpöä olisi enemmän poutapäivinä.

Sunnuntaina käydessäni poni oli normaalilämpöinen, mutta jaloissa oli nestettä ihan illallakin eli liike ei ollut nesteitä tällä kertaa sulattanut. 

Olen jo menettänyt toivoni siitä, että minulla voisi joskus olla terve poni. Tai ylipäätään mikään eläin. (Kääpiösiili voisi olla kiva, näin sellaisen telkkarissa, mutta toisaalta niin eksoottinen lemmikki kuolisi minulla varmasti käsiin ennen kuin ehtisin edes keksiä sille nimen.)

No, odottelemme verikokeiden tuloksia. Ainakin eläinlääkärin piti olla tulossa tällä viikolla. En kyllä ole aivan varma, mitä tallinpitäjän viestissä tarkalleen ottaen luki, koskapa olen itse tiistaista lähtien nukkunut noin 20 tuntia vuorokaudessa ja ne valveillaolon tunnit olen maannut telkkarin ääressä räkäisessä puolihorroksessa. Kyllä, sain sitten sen flunssan. Huomenna pitäisi jo periaatteessa mennä töihin, mutta olo ei ole vielä ihan täystehoinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti