Niin, kyllä se tosiaankin taitaa olla lonkasta kiinni, laukannosto nimittäin. Taannoin ehdin jo vähän huolestua S-ponin laukannostoinnosta, kun aiemmin laukannostoyritykseni olivat tuottaneet lähinnä jännittyneitä pysähdyksiä.
Eilisellä kenttähumpsuttelulla vahvistui käsitykseni siitä, että edellisen kerran yllättävät onnistumiset laukannostoissa (sekä tarkoituksella että ponin oman tulkinnan tuloksena) johtuivat ratsastajan lonkan epätavallisesta letkeydestä.
Tällä kertaa ei nimittäin ollut letkeydestä taas tietoakaan, eikä laukannostoista. (Joogalle on ollut huonosti aikaa.)
Kovin monta kertaa en viitsinyt edes yrittää laukkaa. Kun lonkan lihakset ovat lyhyenlännässä tilassa niin sisäistuinluun pieneksi liikautukseksi tarkoitettu apu heilauttaakin koko takapuolta. Painopiste valahtaa istuinluiden etupuolelle ja poni kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi. Tuloksena on varsin nolo stoppi. Onneksi meillä ei ole liiemmin katsojia.
Muutaman viikon kenttätauon jälkeen herra S taipui yllättävänkin hyvin vahvempaan suuntaansa vasemmalle. Oikea puoli sen sijaan oli kadottanut aiemmin mystisesti parantuneen notkeutensa.
On myös huomioitava, että sekä ratsu että ratsastaja muistuttavat vanhoja dieselautoja. Kumpikaan ei ehdi 15 minuutin alkutaluttelun aikana päästä oikein kunnolla käyntiin, vaan ratsukko vaatii vähän työstämistä vauhtiin päästäkseen.
Joskus moottorin käynnistyminen antaa odottaa itseään seuraavaan ratsastuskertaan, mutta eilen viimeiset 5 - 10 minuuttia olivat varsin miellyttävää menoa. Dieselpappa hyrähti kunnolla käyntiin, ja raviin. Hieno tunne, kun poni on oikeasti pohkeen edessä niin, että käynnistä raviin siirtyminen ei vaadi kuin istunnan avaamisen ja hipaisun pohkeella. Sitten onnistuivat kulmat myös oikeaan kierrokseen.
Olisi ollut hienoa aloittaa ratsastus siitä, kun poni on kuulolla ja rehellisesti oikeinpäin. Ei näillä taidoilla. Eikä ponia uskalla kovin rankasti rasittaa, kun taukoa on takana. Pitää vain malttaa mielensä: antaa rutkasti lepotaukoja ja lopettaa siihen, kun on hetken saanut maistaa oikeaa ratsastusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti