torstai 1. lokakuuta 2020

Laki koskee myös hevossomea - Somettaja, merkitsetkö kaupalliset yhteistyöt määräysten mukaisesti?

Miksi bloggaaja kehuu tuotetta tai palveluntarjoajaa x? Joskus siksi, että saa kehumisesta korvauksen. Valitettavasti vähän väliä tulee hevossomessakin vastaan mainoksia, joista ei selviä, onko pelissä rahaa tai muuta hyödykettä.

Voi tulla yllätyksenä osalle somettajista, varsinkin harrastajista, että myös heidän postauksiaan koskee kuluttajansuojalaki. Tämän tekstin aiheeseen liittyen kyseessä on pykälä mainonnan tunnistettavuudesta

Kaupalliseen yhteistyöhön lähtevällä somettajalla on velvollisuus tutustua alan pelisääntöihin. Jos bloggaaja on markkinoinnissa kokematon, mainostavan yrityksen pitäisi opastaa. Viimekädessä lopputuloksesta on nimittäin vastuussa mainostava yritys.

Kuluttajansuojalaissa ei ole erikseen somesäännöksiä, vaan sisältöjä koskevat lain yleiset pykälät. Kuluttaja-asiamies on kuitenkin jo seitsemän vuotta sitten laatinut ohjeet siitä, miten kaupallinen yhteistyö tulisi blogeissa merkitä. Tästä huolimatta lausuntopyynnöt Mainonnan eettiseen neuvottelukuntaan ovat lisääntyneet viime vuosina.

Aihekuva liittyy ja on liittymättä aiheeseen. Olen tietenkin kateellinen bloggaajille, jotka ovat saaneet esim. tällaisia ns. ilmaiseksi. Toisaalta en omista yhtään satulaa, että hukkaanhan tällainen menisikin. 

Koska olen siinä määrin nipo, että mielestäni pelisääntöjä pitäisi noudattaa ja koska pidän listoista, laadin listamuotoisen pikaoppaan kaupallisen sisällön merkitsemiseen blogeissa sekä muissa somekanavissa (perustuu tässä postauksessa linkattuihin lähteisiin ja pari vuotta sitten tekemääni asiantuntijan haastatteluun):  
  1. Ketä kaupallisen yhteistyön merkintäpakko koskee?Kaikki alla mainittu koskee kaikenlaista sosiaalisen median sisältöä ja jokaikistä Suomessa vaikuttavaa somettajaa. Eli myös Instagram-kuvista tai Youtube-videoista pitää välittömästi käydä ilmi, että vastaanottaja on kohtaamassa kaupallista viestintää.
  2. Milloin kaupallisesta yhteistyöstä pitää kertoa?
    Maininta tarvitaan aina, jos somepostauksesta on saatu jotain korvaukseksi - korvaus voi olla myös tavaran saaminen ilmaiseksi tai alennuksella mainintaa vastaan.
  3. Miten kaupallinen yhteistyö pitää merkitä?
    a) Kaupallisen yhteistyön pitää selvitä lukijalle heti ensisilmäyksellä. Se pitää siis merkitä selkeästi ja näkyvästi.
    b) Heti ensisilmäyksellä pitää selvitä myös se, kenen lukuun markkinoidaan, eli mainoksen maksaja.
  4. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?a) Kakkoskohta edellyttää, kaupallisesta yhteistyöstä kerrotaan selkeästi heti postauksen alussa. Viestin vastaanottajalla pitää nimittäin olla jo ennen sisältöön perehtymistä olla mahdollisuus päättää, haluaako hän altistua mainonnalle vai ei. Pitkän postauksen perässä lukeva pieni präntti "yhteistyössä senjasen kanssa" ei siis todellakaan riitä, saati sitten pelkkä mainostajan tägäys. Jos postaus alkaa kuvalla, markkinointitarkoituksesta on kerrottava ennen sitä.
    b) Pelkkä "yhteistyössä senjasen kanssa" ei tee mainonnasta riittävän tunnistettavaa. Lukijalle pitää käydä heti selväksi, että kyse on nimenomaan kaupallisesta yhteistyöstä. Näin linjasi Mainonnan eettinen neuvosto jo vuonna 2017
  5. Tiivistelmä
    Jos olet saanut somepostauksesta vastineeksi rahaa, tavaraa tai palvelua, kirjoita heti otsikon alle esimerkiksi "kaupallisessa yhteistyössä senjasen kanssa". Tekstin voi vaikka boldata, että se erottuu riittävän selvästi.
On vaikea sanoa, miten yleistä piilomainonta on hevossomessa, mutta epäilyjä silloin tällöin herää.

Se on kuitenkin helppo todeta, että mainosta lähes pääsääntöisesti ei hevossomessa merkitä lain edellyttämällä selkeydellä. Tämä koskee ihan kaikenkokoisia tilejä. On esimerkiksi hyvin tavallista, että mainontatarkoitus tulee ilmi vasta kuvan jälkeen tai se on merkitty epämääräisesti pelkällä "yhteistyössä"-termillä.

Toki joskus voi olla, että bloggaaja ihan vastikkeettakin mainostaa hyväksi kokemaansa tuotetta tai palvelua. Kun muuta kaupallista viestintää sisältävässä somekanavassa kuitenkin on kovin kehuttu jotain palvelua ja linkattu ostopaikkakin, herää kysymys, onko kuitenkin saatu vähintään alennusta.

Jotkut bloggaajat lisäävät tällaisissa tapauksissa maininnan, että kyse ei ole maksetusta mainoksesta. Tätähän laki ei millään tavalla edellytä, mutta kyllähän se selkeyttää tilannetta, jos kyseisellä kanavalla on myös maksettua mainontaa. Itsekin toimin näin, vaikka blogissa ei ole koskaan ollut yhtään mainosta - ainoa kaupalliseksi luokiteltava yhteistyö on ollut bloggaajapassin saaminen hevosmessuille. (Tilanne olisi toki nyt otollista korjata, vink vink vaan kaikki sponsoriehdokkaat, eikös mikromarkkinointi ole nyt pop ja tämän mikrommaksi ei paljon enää voi mennä.)

4 kommenttia:

  1. Tästä on mielestäni puhuttu jo kauan ja ainakin mun mielestä yhteistyöhommien merkkaamisessa on ihan hyvä roti nykyään, tai sitten mä olen aika naiivi, kun kyllä mä ihan sinisilmäisesti uskon, että jos yhteistyötä ei ole merkattu, ei kyseessä sellainen ole. Tosin mä haistan postauksista tosi nopeasti sen, että ne ovat yhteistyötä mutta koska lukisin postauksen joka tapauksessa ei minua haittaa, jos merkintä on unohtunut. Siis minua ei kuluttajana haittaa, mutta somettajana se kyllä häiritsee etteivät kaikki pelaile samojen sääntöjen mukaan.

    Itse en ole yhteistöitä juurikaan tehnyt, mutta kun olen, olen ne heti alkuun merkannut. Joskus yhteistyöpostauksiin suhtaudutaan tosi negatiivisesti (lähde: hevostalli.net) ja olen saattanut merkitä alkuun että kyseessä EI nimenomaan ole mikään kaupallinen yhteistyö. Jostain syystä mua harmittaa, että näin joutuu toimimaan, mutta niin kauan kun on ede syksi somettaja, mikä ei merkkaa yhteistyöhommia, joutuvat muut toimimaan näin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin, jos kaikki merkkaisivat asianmukaisesti niin ei tuntuisi tarpeelliselta laittaa "ei kaupallinen yhteistyö" -merkintöjä.

      Minustakin hevossome on siistiytynyt, mutta yhdessä vaiheessa aivan selkeästi esimerkiksi yhden hevostarvikeliikkeen yhteistyösomettajat jättivät mainostuksen kategorisesti merkkaamatta tai laittoivat vain loppuun pienen "yhteistyössä"-merkinnän. Silloin alun perin tämän kirjoitin ja nyt olen taas törmännyt sentyyppisiin postauksiin, että epäilys piilomainonnasta herää. Voi toki olla, että kyseessä ei olekaan mainonta, mutta olen sen verran kyyninen että epäilen heti.

      Poista
  2. Kuvan satulahuopamerkki on tunnettu siitä, että lähestulkoon yksikään heidän yhteistyöratsastaja ei merkitse postauksiaan mainokseksi. Itse aina merkkasin kun heidän kanssaan yhteistyötä tein, mutta joskus sain jopa viestiä, että voisinko "puhua hienovaraisemmin yhteistyöstä"... Sittemmin uskoni brändiin onkin kokonaan kadonnut näistä ja myös muista syistä vaikka osaan tuotteisiin olenkin palavasti rakastunut.

    Mun mielestä kaupallisista yhteistöistä pitäisi olla sen verran "ylpeä", että ne ilomielin merkkaa heti näkyville. Itse ainakin näin teen (tai tein, ei mun some enää ketään mainostajaa kiinnosta :D), alkuvuosien kömmähdyksiä lukuunottamatta. Hienoahan se vain on, jos saa mainostaa jotain mieleistä tuotetta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tämäpä sitten sattui jännän osuvasti. Postauksen kuva siis valikoitui aika sattumalta, kun juuri satulahuopia aika usein mainostetaan blogeissa ja tällainen kuva minulla sattui olemaan satulahuovista.

      Sen ymmärtää, että aloitteleva bloggaaja ei tiedä sääntöjä. Siksi juuri julkaisinkin tämän tekstin, että tietoisuus leviäisi.

      Mutta todella ikävä kuulla, että edelleen joku mainostaja jopa kannustaa piilomainontaan. Mielestäni erityisesti some-vaikuttajamainonnassa pitäisi olla tarkka, koska somemainonta kohdistuu paljon myös lapsiin ja nuoriin. Varmasti yksi ko. satulahuopamerkinkin suosion salaisuuksista on somehypetys.

      Ja totta, siitähän pitäisi olla ylpeä, että pääsee mainostajaksi asti. Sehän tarkoittaa, että on tehnyt jotain (tai paljon) oikein.

      Poista